söndag 8 juni 2008

Madrid, Iowa, USA

Jag har nu varit hemma 14 dagar , efter min resa och min semester hos Ninni och Ed i Madrid, Iowa, USA. Vi har tittat på sevärdheter, vatten, parker bl a var vi till Des Moines, Boone, Ankeny, Ames. Living History Farms var intressant, där var människor klädda i tidsenliga kläder, arbetade så som man gjorde det århundrade som framställdes, med tidsenliga arbetsredskap, det fanns väldigt mycket att titta på. Hur det såg ut i smedjan, apoteket, hos läkaren, borstbinderiet, lanthandeln, you name it. Vi var också och åkte en historisk järnväg, över djupa raviner några med vatten andra utan. Texas Road House, vilket kött de har mört och fantastiskt gott. Mc Donalds har inte lika stort utbud som här i Sverige men hamburgarna var väldigt goda. Hemma hos Ninni och Ed grävde vi rabatter och trädgårdsland där vi planterade och sådde. Ed grillade och Ninni fixade sallader, god mat vi åt varje dag både ute och hos dem. Ninni har fått sitt arbetstillstånd, vi var iväg och Ninni sökte socialsecuritynumber vad jag förstår något som motsvarar vår socialförsäkring. Nu är det bara för henne att vanta på det gröna kortet. Nellie har goda dagar, Ed tar med henne på morgonpromenad, fixar hennes och katternas (Dawn och Taboo, Eds kattor) mat. Jag saknar Ninni, det är en aning långt, men det finns mail, messenger och telefon nu vet vi, Astrid, Ninnis mamma och Ninnis barn och jag att Ninni har det väldigt bra, hon är gift med väldigt sympatisk man. När jag åkte hem grät vi alla 3, så nu är det "bara" att spara ihop till nästa gång, för tillbaka vill och ska jag, Kanske är det deras tur att komma till Sverige först? det återstår att se.

Inga kommentarer: